Aakkoset ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÅÄÖ Ladataan... Ennakkoperintärekisteri – mitä tarkoittaa ennakkoperintärekisteri? Ennakkoperintärekisteri on Suomen verottajan ylläpitämä luettelo, johon yritykset, yhteisöt tai yksityishenkilöt voivat ilmoittautua, jos heillä on tarkoituksena hankkia tuloja elinkeinotoiminnasta, maataloudesta tai muusta tulonhankkimistoiminnasta. Rekisteriin ilmoittautuminen ei ole pakollista, mutta sillä on useita hyötyjä liiketoiminnalle. Esimerkiksi, jos yritys kuuluu ennakkoperintärekisteriin, sen asiakkaan ei tarvitse huolehtia verojen pidättämisestä ja maksamisesta verottajalle, mikä yksinkertaistaa asiakkaan ostokokemusta ja voi olla myyntivaltti yritykselle. Tämä voi olla erityisen tärkeää palveluja tarjoaville yrityksille, kuten remontti- tai siivouspalveluita tarjoaville, koska asiakkaat voivat vähentää nämä palvelut kotitalousvähennyksessään. Ennakkoperintärekisteriin kuuluminen osoittaa myös, että yritys on verotuksellisesti luotettava ja hoitaa veronsa itse. Tämä voi parantaa yrityksen mainetta ja luottamusta, sekä helpottaa rahoituksen ja vakuutusten saamista. Yrittäjä maksaa itse ennakkoveronsa tuloistaan, mikä tarkoittaa vuosittaista ennakkoveron hakemista ja maksamista OmaVeron kautta. Yrittäjän on arvioitava yritystoimintansa tuotto ja sen perusteella verottaja laskee maksettavan veron määrän. Ennakkoperintärekisteriin liittymisen voi tehdä yrityksen perustamislomakkeen yhteydessä tai myöhemmin muutosilmoituksen kautta, jos yrityksellä on jo Y-tunnus. Ohjeet ja lisätiedot muutosilmoituksen tekemiseen löydät YTJ:n sivuilta. Ennakkoperintärekisteriin voi liittyä myös OmaVeron kautta, mikäli yrityksellä on jo Y-tunnus. Rekisteristä poistuminen tapahtuu muutosilmoituksen kautta, esimerkiksi jos yritystoiminta lopetetaan. Rekisteriin liittyminen voi olla erityisen tärkeää uusille yrityksille, mutta tiettyä toimintaa, kuten vuokraustoimintaa tai tavarakauppaa harjoittavien yritysten ei välttämättä tarvitse ilmoittautua ennakkoperintärekisteriin. Helpompaa arkea ja vähemmän toistuvia taloushallinnon rutiineja fiksulla Procountorilla Automatisoi ja selkeytä talouttasi Vaivatonta yhteistyötä eri osapuolten kanssa Sopii yritysmuodosta ja -koosta riippumatta Tutustu procountoriin Sähköinen allekirjoitus ilman kuukausimaksua Nimet alle dokumenttiin helposti vaikka omalta puhelimelta, tallennettuna tietoturvalliseen arkistoon. Vain 1,50€ per allekirjoitus. Aloita käyttö 2 minuutissa Takaisin etusivulle