EtusivuBlogiTulevaisuuden tilitoimisto – Miten erottua ja kasvaa?

Tulevaisuuden tilitoimisto – Miten erottua ja kasvaa?

Mies ja nainen pöydän ääressä

Taloushallinnon maailma ei ole enää samanlainen kuin kymmenen vuotta sitten – eikä se ole enää samanlainen edes kuin kolme vuotta sitten. Uudet työkalut, kasvavat asiakasodotukset ja kiristyvä kilpailu haastavat tilitoimistoja uudistumaan. Tulevaisuudessa erottautuminen ei synny enää hinnalla, vaan sillä, miten hyvin toimisto ymmärtää asiakkaan tarpeet ja hyödyntää teknologiaa liiketoiminnan tukena. Lue myös artikkelimme: Enemmän aikaa ajattelulle – Näin automaatio ja tekoäly muuttavat taloushallintoa

Uudenlainen rooli: asiantuntija, kumppani ja kehittäjä

Tilitoimistojen rooli on muuttunut selvästi konsultatiivisempaan suuntaan. Pelkkä kirjanpito ei enää riitä, kun asiakas odottaa tukea myös päätöksentekoon, prosessien tehostamiseen ja verotuksellisiin kysymyksiin.

”Aikaisemmin kirjanpitäjän työ oli enemmän suorittamista, nyt enemmän neuvontaa ja liiketoiminnan sparraamista – jopa positiivista haastamista”, toteaa Tero Väänänen, Head of Strategic Account Sales, Procountorilta. Väänäsen mukaan tilitoimisto ei voi enää nojautua pelkkään kuukausittain tehtävään raportointiin, vaan arvo syntyy siitä, miten asiakas kokee saavansa proaktiivista apua ja ymmärrystä omasta liiketoiminnastaan.

Procountorin Head of Key Account Sales, Teemu Ahokas on samoilla linjoilla ja odottaakin tilitoimistojen menevän lakisääteistä kirjanpitoa pidemmälle: ”Tilitoimistolla tulee olla asiantuntemusta, asiakaspalvelualttiutta sekä modernit työvälineet, jolla kirjanpito hoidetaan digitaalisesti. Lisäksi tilitoimiston on oltava helposti tavoitettavissa, mieluiten monikanavaisesti”

Teknologia kilpailuetuna – mutta vain oikein käytettynä

Modernin ohjelmiston olemassaolo ei enää riitä – olennaista on, miten sitä käytetään. Kaiken takana on edelleen osaava ihminen, joka hallitsee käyttämänsä ohjelmistot ja teknologiat. 

”Ohjelmiston pitäisi olla sellainen, joka tuntuu siltä, että se on tehty sinulle – ei toisinpäin. Mutta vielä tärkeämpää on käyttää sitä niin kuin se on suunniteltu”, Procountorin sovelluskonsultti Hanna Kauppi korostaa.

Tätä edistääkseen Procountor tarjoaa asiakkailleen Kampus-oppimisympäristön, joka tukee sekä tilitoimistoja että yrityksiä ohjelmiston hyödyntämisessä. Teknologinen etumatka ei siis synny ominaisuuksista, vaan osaamisesta.

Kaiken tämän tavoitteena on kuitenkin helpottaa yritysten arkea, kuten Procountorin tuotekonsultti Tonja Lindholm nostaa esille: “Ohjelmistoekosysteemien hyödyntäminen ja ymmärrys integraatioratkaisuista voi auttaa tehostamaan tilitoimiston ja sen asiakkaiden prosesseja. Automaattinen tiedonsiirto vähentää manuaalityön lisäksi virheitä ja parantaa raportoinnin ajantasaisuutta ja yritysten tiedolla johtamista. Tässä taas kirjanpitäjä voi olla yrittäjälle hyvänä tukena ja asiantuntijana.”

Tekoäly ei vie työtä – se vapauttaa aikaa ajattelulle

Tekoälyn tulo tilitoimistojen arkeen on ollut keskustelunaihe jo pitkään – mutta nyt se on konkretisoitunut. Voidaankin jo sanoa, että tekoäly ja automaatiot eivät ole enää valinnaisia lisäpalveluita, vaan olennaisia perustoimintoja arjessa.

”Tekoälyn mahdollistama tehokkaampi automaatio tuo mukanaan uuden tavan työskennellä. Se parantaa taloushallinto- ja palkanlaskentatyön skaalautuvuutta ja kustannustehokkuutta”, Johanna Tuominen, Procountorin tuotejohtaja, painottaa.

Uudet teknologiat ja muutokset voivat kuitenkin aiheuttaa vastarintaa tai huolta. Laura Flück, yrittäjä ja KLT Fluck Accounting Oy:stä, kokee kuitenkin, että kyse ei ole uhkasta – vaan mahdollisuudesta: ”Ajansäästö on varmaan se suurin hyöty. Läpinäkyvyys ja asioihin reagoiminen ovat selkeästi seuraavana listalla.”

Flückin mukaan tekoäly ei vie kirjanpitäjän työtä, vaan vapauttaa aikaa tärkeämpään: analyysiin, suunnitteluun ja asiakaspalveluun. Hän korostaa myös, että työn sisältö muuttuu henkilökohtaisemmaksi, kun massaratkaisuja ja manuaalista työtä on vähemmän.

Empatia, ymmärrys ja teknologia menestyvän tilitoimiston perustana

kaksi naista ja koira

Maria Koskenmaa, Customer Success Manager, PHT, EMU Growth Partners Oy:stä on sitä mieltä, että vuonna 2025 menestyvä tilitoimisto on enemmän kuin tietojen käsittelijä – se on asiakkaan liiketoimintakumppani. ”Asiakasymmärrys on menestyvän tilitoimiston perusta. Laadukas asiakassuhde ei rakennu ainoastaan tuotteiden tai palveluiden ympärille, vaan aidon kuuntelun, empatian ja ratkaisukeskeisyyden varaan.”

Hän painottaa, että kun rutiinityö automatisoituu, vapautuu aikaa oikealle keskustelulle. Tämä mahdollistaa syvemmän yhteistyön asiakkaan kanssa ja tilaisuuden tuoda lisäarvoa liiketoiminnan kehittämiseen.

Asiakaslähtöisyydestä ihmislähtöisyyteen

Asiakkaan odotukset ovat muuttuneet. Nyt vaaditaan enemmän kuin vain tilien täsmäämistä. Procountorin Hanna Kauppi kuvaa asiakaskokemuksen muutosta näin: ”Olemme siirtyneet asiakaslähtöisyydestä ihmislähtöisyyteen. Nyt ei riitä, että palvelu toimii – sen pitää tuntua hyvältä ja herättää luottamusta.”

Tero Väänänen Procountorilta puolestaan muistuttaa, että asiakkaalle olennaisinta on se, että hän tuntee tulevansa kuulluksi – että hänen ongelmansa ymmärretään, ja että ratkaisu ei ole geneerinen, vaan räätälöity: “Jokainen yritys on yksilö ja siten myös asiakkaiden tarpeet ja liiketoimintaympäristöt vaihtelevat, joten tilitoimistot tarjoavat yhä enemmän räätälöityjä palveluita. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi toimialakohtaisia ratkaisuja tai erityisiä raportointityökaluja, jotka vastaavat asiakkaan erityistarpeisiin”

Voittajat syntyvät rohkeudesta kehittyä

Tilitoimisto, joka osaa hyödyntää teknologiaa, kehittää aktiivisesti palveluitaan ja rakentaa aidon asiakassuhteen, on vahvoilla tulevaisuudessa. Erot eivät synny enää suoritustasolla – ne syntyvät asiakaskokemuksesta ja arvon tuottamisesta.”Tilitoimisto, joka on valmis hyödyntämään kattavasti nykyaikaisen taloushallinto-ohjelmiston ominaisuuksia, ja investoimaan myös henkilöstön osaamisen kehittämiseen niissä, pärjää mielestäni nyt ja tulevaisuudessa. Tärkeää on rohkeus tarttua uuteen ja kääntää edistysaskeleet teknologiassa hyödyksi juuri siten, kuin ne parhaiten omaa tilitoimistoa ja asiakaskuntaa palvelevat”, Procountorin tuotejohtaja Johanna Tuominen päättää.

Opas kirjanpidon ammattilaiselle: Juridisesti pätevä tilitoimisto

Tarjoatko asiakkaille kirjanpidon lisäksi asiantuntevaa neuvontaa? Tästä oppaasta saat selkeän katsauksen taloushallinnon asiantuntijan rooliin oikeustoimien toteuttamisessa – kuten verotuksessa tai sopimusten laadinnassa.

Opas antaa:

  • Käytännönläheisiä ohjeita ja vinkkejä asiakkaiden palvelemiseen
  • Tietoa taloudellisesti haastavien tilanteiden varalle
  • Työkaluja asiantuntijatyön laadun ja lisäarvon vahvistamiseen

Lataa maksuton opas ja vahvista rooliasi luotettavana neuvonantajana!



Tilaa blogi sähköpostiisi

Saat ajankohtaisia vinkkejä muun muassa talouden sähköistämiseen ja pysyt aina ajan tasalla taloushallinnosta.