Salla Kinnarinen / 31.10.2023

Miten somevaikuttajat menestyvät? 

Procountor-tarina: Jenna, Atriumpiha

Aitoa rehellistä puhetta yrittäjyydestä on 4-osainen julkaisujen sarja, jonka toteutimme yhteistyössä vaikuttaja Jenna Lahtovaaran kanssa. Tämä kirjoitus on kooste Jennan julkaisuista. Kaikki julkaisut löydät Instagramista Atriumpiha-tililtä.

Sosiaalinen media ja vaikuttajamarkkinointi kukoistaa tällä hetkellä. Somevaikuttajat jakavat elämäänsä, intohimojaan ja tuotteitaan verkossa. Millaista yrittäminen on, kun olet vaikuttaja ja mitä yrittäjäksi ryhtyminen vaatii? Miten omasta harrastuksesta tulee varteenotettava tulonlähde?

Näihin kysymyksiin vastaa Jenna Lahtovaara, joka ylläpitää sisustamiseen painottuvaa Instagram-tiliä nimeltä Atriumpiha. Tähän mennessä vaikuttajamarkkinointi on ollut hänelle sivutoimista yrittäjyyttä. Jennan suurin haave on kuitenkin työllistää itsensä täyspäiväisenä yrittäjänä. Suurin askel kohti tätä on jo otettu, kun oma osakeyhtiö perustettiin vuoden 2023 alusta.

Yrittäjyys motivoi tällä hetkellä todella isosti ja jano oppia lisää on loputon. Myönnän, että yrittäjyys aiheena on imaissut minut vähän koukkuun. Viimeisen vuoden ajan olen pyöritellyt monenmoisia liikeideoita, luonnostellut niitä paperille ja joitain edistellyt suunnitelmien asteelle, Jenna kertoo.

Hitaasti, mutta varmasti Jenna on saanut Instagramin kautta tehdyistä yhteistöistä mukavasti lisätuloja päivätyönsä oheen.

Mitä somevaikuttamisella tienaa

Somevaikuttajien palkkahaitari riippuu täysin siitä, miten aktiivisesti vaikuttaja on yhteydessä yrityksiin. Vaikka monet yritykset kontaktoivatkin vaikuttajia suoraan, suurin osa yhteistyöstä vaatii omaa aktiivisuutta. Vaikuttajan palkka vaihtelee siis suuresti ja se riippuu paljon omasta aktiivisuudesta.

Jenna ottaa kuukausittain yhteyttä arviolta 5–10 yritykseen, ja osa näistä neuvotteluista voi jatkua pitkällekin tulevaisuuteen. Tällä hetkellä hän laskuttaa yhteistöistä kuukausittain n. 1000–2000 €.

Tänä vuonna en ole nostanut palkkaa yritykseltä, sillä olen keskittynyt sijoittamaan tulot uudelleen kasvuun ja pitkäaikaisten kumppanuuksien rakentamiseen, Jenna sanoo.

Yrittäjäksi ryhtyminen

Somevaikuttaminen tarjoaa mahdollisuuden yrittäjyyteen monille, mutta yrittäjäksi ryhtyminen vaatii harkintaa ja valmistautumista. Tässä Jennan vinkit, jos harkitset vaikuttajamarkkinointia ja yrittäjäksi ryhtymistä.

1. Ominaisuudet ja valmiudet

Itseluottamus ja päätöksentekokyky: Yrittäjän on oltava valmis tekemään päätöksiä ja luottamaan niihin.

Innovaatio: Yrittäjyys vaatii usein luovaa ongelmanratkaisua ja uusien ideoiden kehittämistä. Kaikki yritysideat eivät välttämättä onnistu. On tärkeää pystyä oppimaan epäonnistumisista ja jatkamaan eteenpäin.

2. Liiketoimintasuunnitelma

Ennen kuin aloitat yritystoiminnan, on tärkeää laatia liiketoimintasuunnitelma. Sen tulisi kattaa liikeideasi, markkinatutkimuksen, kilpailijoiden analyysin, rahoitussuunnitelman ja myynti- sekä markkinointistrategiat.

3. Laskelmat

Tee liiketoimintasi kannattavuuslaskelmat. Selvitä, kuinka paljon tarvitset myyntiä kattamaan kiinteät kulut ja tuottamaan voittoa.

Mieti rahoitus. Tarvitsetko sijoittajia, lainaa vai käytätkö omia säästöjäsi?

Arvioi liiketoiminnan kuluja, kuten toimitilan vuokraa, työvoimakustannuksia, markkinointikuluja ja tee näistä laskelmat.

Yrittäjänä sinun on huolehdittava veroista ja luvuista. Selvitä, minkälaisia verovelvoitteita sinulla on ja mitä lupia tarvitset toimintasi harjoittamiseen.

4. Oma aika ja työmäärä

Yrittäjyys vaatii usein paljon työtä ja uhrauksia. Ole valmis investoimaan aikaa ja vaivaa yritystoimintaasi.

“Yrittäjyys mahdollistaa elämän rakentamista oman näköiseksi. Yrittäjäksi lähtemisestä sanotaan, että omaa yrittäjän polkua kannattaa rakentaa niin, että se on päivästä toiseen yhtä innostavaa. Kun uskot omaan palveluun tai tuotteeseesi, on myös myyminen helpompaa ja homma ei ala tuntumaan niin helposti väkinäiseltä puurtamiselta”, Jenna summaa.

Miten hallita taloutta

Somevaikuttajana yrittäjyys voi tarjota taloudellista vapautta ja mahdollisuuden tehdä sitä, mitä rakastaa. Kuitenkin menestyksekäs somevaikuttaminen vaatii työtä ja omistautumista. Sen tulee olla suunnitelmallista ja systemaattista. Yrityksen taloudesta on pidettävä huolta ja kirjata kaikki tulot sekä kulut läpinäkyvästi.

Oman yritystoimintani tukena minulla on Procountor Taloushallinto. Pystyn sieltä seuraamaan reaaliajassa tulovirrat sekä liikevaihtoni jakauman. Tämä kaikki auttaa konkreettisesti myös tulevaisuuden suunnittelussa, erityisesti myös yhteistöitäni ajatellen. Se, että näen yritykseni saldon ja seuraavat tilille kilahtavat eurot yhdellä vilkaisulla on jopa hieman koukuttavaa. Konkreettista ja helppoa. Yrittäjän paras kaveri on ehdottomasti mukana kulkeva Procountor, Jenna painottaa.

Taloushallinnon ohjelmisto auttaa ja helpottaa heti yrittäjyyden ensiaskelissa. Se pitää sisällään oleelliset työkalut yritystoiminnan pyörittämiseen ilman, että kaikkea pitää muistaa tai päätellä itse. Laskutus, kirjanpito, tilinpäätös ja myös palkanmaksu hoituu ketterästi samalla ohjelmistolla. Yrittäjät harvemmin nauttivat hallinnollisista asioista, joten on tärkeää, että ne hoituvat ketterästi ilman ahdistusta. Mikä parasta se säästää aikaa ja helpottaa yrittäjän arkea.

Jennan sisältöjä voit seurata Instagramissa Atriumpiha-tilillä.

Taloushallinnon kiemurat haltuun Procountorilla

Procountor tarjoaa työkalut yrityksen pyörittämiseen. Samalla ohjelmistolla hoituu kaikki oleellinen, kuten laskutus, kirjanpito, tilinpäätökset ja palkanmaksu.

Salla Kinnarinen

Työskentelen markkinoinnin asiantuntijana Procountor-ohjelmiston parissa. Yrittäjien tarinat inspiroivat minua. On upea päästä jakamaan niitä ja tuoda esiin ratkaisuja, jotka helpottavat yritysten arkea.