Aakkoset ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÅÄÖ Ladataan... Palkkatodistus – mikä on palkkatodistus? Palkkatodistus on asiakirja, joka vahvistaa työntekijän saaman palkan määrän tietyltä ajanjaksolta. Se on tyypillisesti työnantajan myöntämä asiakirja, joka sisältää yksityiskohtaiset tiedot työntekijän ansioista. Palkkatodistuksessa ilmoitetaan yleensä seuraavat tiedot: Työntekijän nimi ja henkilötunnus. Työnantajan nimi ja y-tunnus. Palkkakauden ajankohta (esimerkiksi kuukausi tai vuosi, jolta palkka maksetaan). Brutto- ja nettotulot. Bruttotulot ovat työntekijän ansaitsema kokonaispalkka ennen veroja ja muita vähennyksiä. Nettotulot ovat rahasumma, joka työntekijälle maksetaan verojen ja muiden vähennysten jälkeen. Erityisissä olosuhteissa palkkatodistuksessa voidaan ilmoittaa myös esimerkiksi työntekijän saamat erilaiset lisät, kuten ylityökorvaukset, luontoisedut tai muut palkanlisät. Palkkatodistusta saatetaan tarvita erilaisissa tilanteissa, esimerkiksi asuntolainaa hakiessa, vuokra-asuntoa hakiessa, sosiaalietuuksia hakiessa tai verotukseen liittyvissä asioissa. Palkkatodistuksesta käytetään myös nimitystä palkkalaskelma. Lue artikkelimme Palkkalaskelma – mistä se koostuu ja mitä sen termit tarkoittavat? Helpompaa arkea ja vähemmän toistuvia taloushallinnon rutiineja fiksulla Procountorilla Automatisoi ja selkeytä talouttasi Vaivatonta yhteistyötä eri osapuolten kanssa Sopii yritysmuodosta ja -koosta riippumatta Tutustu procountoriin Sähköinen allekirjoitus ilman kuukausimaksua Nimet alle dokumenttiin helposti vaikka omalta puhelimelta, tallennettuna tietoturvalliseen arkistoon. Vain 1,50€ per allekirjoitus. Aloita käyttö 2 minuutissa Takaisin etusivulle