EtusivuBlogiKaupan alan digiloikka: 5 syytä automatisoida liiketoiminta

Kaupan alan digiloikka: 5 syytä automatisoida liiketoiminta

mies ja nainen juttelee

Kaupan ala elää jatkuvassa murroksessa, jossa asiakkaiden odotukset kasvavat ja perinteiset toimintamallit haastetaan päivittäin. Monikanavainen myynti, varastonhallinnan haasteet ja järjestelmien yhteensopimattomuus luovat paineita, jotka vaativat uusia, tehokkaampia ratkaisuja. Digitalisaatio ja automaatio eivät ole enää vain kilpailuetu – ne ovat elinehto.

Webinaarissamme Viisi syytä automatisoida kaupan liiketoimintaa pureuduimme siihen, miten automaatioiden avulla voidaan saavuttaa merkittäviä hyötyjä ja säästöjä. Asiantuntijoina olivat Procountorin Business Development Manager Jaana Eronen, projektipäällikkö Emmi Wahlsten Tehden Oy:stä ja Jukka Falck, Pyöräliike Lundbergin myymäläpäällikkö, jotka jakoivat konkreettisia kokemuksiaan automaation tuomista muutoksista.

Monikanavaisen kaupan manuaaliset pullonkaulat

Monelle kaupan alan yritykselle arki on pirstaloitunut useiden järjestelmien ja manuaalisten prosessien viidakkoon. Tietoja siirretään käsin järjestelmästä toiseen, mikä on hidasta, virhealtista ja turhauttavaa. Tämä johtaa tyypillisiin ongelmiin:

  • Varastojen epätarkkuus: Kun kivijalan, verkkokaupan ja muiden myyntipisteiden saldot eivät täsmää, syntyy varastovajetta sekä nollasaldoja ja menetetään suoria kauppoja.
  • Manuaalinen työ: Tietojen syöttäminen ja päivittäminen käsin vie aikaa varsinaiselta myyntityöltä ja asiakaspalvelulta.
  • Puutteellinen data: Ilman reaaliaikaista ja luotettavaa dataa on mahdotonta optimoida prosesseja, ennakoida kassavirtaa tai varautua sesonkien vaihteluihin.

”Tämä maailma liikkuu liian nopeasti sitä ajatellen, että yrittäisi tehdä asioita manuaalisesti omin käsin”, toteaa Jukka Falck.

Case Pyöräliike Lundberg: Automaatio arjen pelastajana

Vuonna 1991 perustettu perheyritys Pyöräliike Lundberg on osa Nordic Bike Groupia. He ottivat Procountorin käyttöönsä vuonna 2016 ja laajensivat toiminnanohjaustaan Tehden-järjestelmällä vuonna 2021. Jukka Falckin mukaan muutos on ollut ”ehdoton edellytys” selviytymiselle alan viime vuosien vuoristoradassa.

Ennen: Manuaalista säätöä ja Excel-taulukoita

Ennen yhtenäistä järjestelmää Lundbergin arki oli manuaalista. Inventaariot perustuivat Exceleihin, joiden paikkansapitävyys oli kyseenalainen. Verkkokaupan saldoja päivitettiin käsin, mikä oli kestämätön yhtälö.

Jälkeen: Reaaliaikaisuutta ja tehostunutta ajankäyttöä

Procountorin ja Tehdenin saumaton integraatio on tuonut merkittäviä parannuksia:

1. Varastonhallinta hallinnassa: ”Varastonhallinnan kannalta se on ollut aivan ehdoton”, Falck painottaa. Järjestelmä hälyttää automaattisesti, kun tuotteita on aika tilata lisää. Tämä varmistaa, että tavaraa on aina myytäväksi asti, mutta pääomaa ei sitoudu turhaan varastoon. Tulevan kevään ennakko-ostojen suunnittelu on jo käynnissä ajantasaisen datan pohjalta.

2. Ajansäästö ja tehostunut työ: Myyjien ei tarvitse enää juosta varastossa tarkistamassa saldoja, vaan tieto on saatavilla yhdellä vilkaisulla. Myös huollon toiminta on tehostunut ajanvarausjärjestelmän myötä. Asiakkaat voivat varata huoltoajan kätevästi verkossa, ja yritys pystyy hallitsemaan logistiikkaa tehokkaammin. ”Kiertonopeus saadaan huoltoon moninkertaiseksi entiseen verrattuna”, Falck kertoo.

3. Parempi asiakaskokemus: Asiakas näkee verkkokaupasta reaaliaikaiset saldot ja voi luottaa tietojen paikkansapitävyyteen. Tarjousten ja tilausvahvistusten lähettäminen sähköisesti on nopeaa ja ammattimaista. Myös huollon ajanvaraus on nykypäivää. ”Varsinkin kevätkauden alkaessa ihmiset eivät halua olla pitkän aikaa ilman pyörää”, Falck summaa.

4. Konkreettiset säästöt: Suurimmat rahalliset säästöt ovat syntyneet tehokkaammasta varastonhallinnasta. Kun oikeat tavarat ovat oikeaan aikaan oikeassa paikassa, myynti kasvaa ja hävikki pienenee.

Automaatio on tie menestykseen

Pyöräliike Lundbergin tarina osoittaa, että toiminnanohjausjärjestelmän ja sähköisen taloushallinnon yhdistäminen on tehokas tapa vastata kaupan alan haasteisiin. Kun manuaaliset työvaiheet automatisoidaan, aikaa vapautuu asiakaspalveluun ja liiketoiminnan kehittämiseen.

Procountorin ja Tehdenin kaltaiset modernit pilvipalvelut tarjoavat skaalautuvan ja kokonaisvaltaisen ratkaisun, joka yhdistää taloushallinnon, varastonhallinnan, myynnin ja asiakaspalvelun yhdeksi saumattomaksi kokonaisuudeksi.

Katso webinaaritallenne

Haluatko kuulla lisää Jukan kokemuksia ja oppia, miten voit automatisoida oman liiketoimintasi?

Katso koko webinaaritallenne alta.